В рамках тижня кафедри “Агрономії та лісового господарства” на агрономічному відділенні 25.10.2019р було проведено бінарне відкрите лабораторне заняття Євтушком І.М., викладачем вищої категорії, к.с.-г.н. та Романюк А.А. викладачем – методистом агрономічного відділення для студентів груп А-31б та А-41б. Оскільки метою викладачів було поєднання знань фундаментальних дисциплін: “Ботаніки” та “Рослинництва” то ж темою нашого бінарного заняття була пшениця – стратегічна культура нашої країни на тему: “Визначення структури врожаю пшениці та оцінка його якості”. Усі тонкощі ботанічної характеристики сільськогосподарської культури та їх значення у вивченні та запровадженні сучасних технологій розповіла Романюк А.А. Використовуючи наочні матеріали: зразки рослин, плакати, відеофільм їй вдалося роз’яснити студентам, які особливості анатомії та морфології даного виду с-г рослини впливають на значимість цієї культури протягом еволюції людства.

Спеціальну частину з теми занять розкривав Євтушок І.М., розпочинаючи зі значення культури в нашій країні і світі, на яких площах вирощується вона та, які врожаї збираємо ми сьогодні. Зрозуміло, що невелика та наука щоб готовий врожай зібрати і порахувати. Однак спеціаліст–агроном повинен знати, як формується врожай, на якій стадії розвитку рослини, з яких елементів складається врожай і як можна вплинути і чи можна взагалі впливати на формування врожаю. Так, своїми вмілими діями агроном може значно вплинути на величину та якість врожаю підбираючи ділянку, попередник, систему удобрення та інші складові агротехніки її вирощування. Одним із завдань нашої теми було провести структурний аналіз врожаю пшениці, зокрема з попередньо відібраних рослинних зразків (кількості продуктивних стебел з 1м2 у 3-х повторностях) визначити щільність колоса, масу зерна з колоса, масу 1000 зерен, врожайність та окремі показники якості зерна.

Як відомо пшениця поділяється на два найбільш поширені види: тверду і м’яку пшениці. Зрозуміло, що розпізнають ще й полб’яні пшениці, наприклад полба або культурна двозернянка. Хоча ще існують однозернянка дика та однозернянка культурна.

Так, як із зерна м’якої пшениці в більшості виготовляють борошно для хлібопекарської промисловості, а з твердої борошно для виготовлення високоякісних макаронів і в основі показників якості борошна є білок, сира клейковина нами відповідно приділялась значна увага у вивченні цих показників.

Важливим показником, що вказує на якість зерна пшениці є скловидність, що є важливим і доступним для агронома елементом попередньої оцінки якості зерна навіть у виробничих умовах. Тому зі студентами було розглянуто методику визначення скловидності зерна візуально та з допомогою приладу діафаноскопу ДСЗ-2.

Для агронома також важливим є визначення візуально в польових умовах вид пшениці: твердої та м’якої за забарвленням і формою зернівки, що у нас також успішно вийшло.

На занятті були представлені зразки хлібобулочних виробів, печива та макаронів із борошна м’якої і твердої пшениць та проведена їх порівняльна дегустація.

Євтушок І.М.