м. Житомир, вул. Покровська, 96

Відкрите заняття повинно представляти із себе звичайне заняття, яке викладач кожен день проводить зі своїми студентами. На жаль це перетворили у перевірку знань, певний елемент контролю, після якого очікується або покарання, або – заохочення.

Яким же повинне бути відкрите заняття?

Відомий американський педагог Джаннет Вос у своїй книзі «Революція в навчанні» пише: «Навчання повинно бути захоплюючим, швидким і наповненим. А ще воно повинно охоплювати релаксацію, дії, стимули, емоції і задоволення».
На мою думку таким і повинне бути відкрите заняття!

Початок заняття.

Творчий викладач розуміє, що величезне значення мають умови, в яких навчаються студенти: уявіть ефект, якщо на стіл поставити свіжі квіти.
Можна використати музику на початку заняття для створення відповідного настрою. Виявлено, що саме музика вводить в спеціальний стан релаксації, коли мозок відкритий для сприйняття інформації.

Приклад.

Можна використовувати “Чотири пори року” Вівальді, “Музика на воді” Генделя і т.п.

Мотивація.

Подив – початкова фаза розвитку пізнавального інтересу.
«Що станеться, якщо?» У цих питаннях розглядаються парадоксальні ситуації. Студенти самі можуть запропонувати подібні ситуації для обговорення.

Приклад.

– Що станеться, якщо зникне сила тертя? (Настав би повний хаос: рухомі автомобілі, поїзди, трамваї, будь-які інші транспортні засоби не змогли б зупинитися, а інші-ніколи не рушили б з місця, розв’язалися б всі вузли на нитках , мотузках , канатах, розпався б весь одяг, предмети випадали б з рук…)
Відстрочка відгадки
На початку заняття викладач дає загадку, відгадку на неї можна дізнатися на занятті під час роботи над новим матеріалом.

Приклад.

Викладач просить студентів подивитися на свої мобільні телефони.
Від чого працюють дані прилади? Студенти відповідають, що від батареї. А яким чином можна зосередити електричний заряд в цій батареї? Наприкінці заняття ви мені дасте відповідь на це запитання. (Конденсатори – пристрої, що дозволяють накопичувати, згущувати електричні заряди і пов’язане з цими зарядами електричне поле).

Фантастична добавка

Викладач доповнює реальну ситуацію елементами фантастики.

Приклад.

При вивченні агрегатних станів речовини, можна запропонувати написати твір: «Один день із життя молекули води в різних агрегатних станах».

Вивчення нового матеріалу

Анатоль Франс дуже тонко підмітив важливість незвичайної подачі навчального матеріалу, сказавши: «Краще засвоюються ті знання, які поглинаються з апетитом».
Покращення апетиту у своїх студентів я намагаюсь за допомогою інтерактивних засобів навчання (мультимедійна дошка, проектор, ноутбук).

Переваги проведення занять з інтерактивною дошкою полягають у тому, що ви можете робити практично все, що ви можете зробити з екрану мобільного телефона. Інші переваги:

1. Підсилює подачу матеріалу.
2. Надає більше можливостей для участі в колективній роботі.
3. Студенти починають працювати більш творчо і стають впевненими в собі.
4. Як підсумок : робить заняття цікавим.

Приклад.

При проведенні лабораторної роботи «Вивчення ізобарного процесу» користуюсь комп’ютерною симуляцією PHET:
https://phet.colorado.edu/sims/html/gases-intro/latest/gases-intro_uk.html
1. Вибираємо в симуляції тип «Закони».
2. Закачуємо в посудину важкі або легкі частинки.
3. Вмикаємо режим сталого тиску і вільної зміни об’єму.
4. Визначаємо ширину посудини та температуру газу в ній.
5. Підігріваємо або охолоджуємо посудину і відмічаємо зміну ширини посудини і температури.
6. Робимо висновки.

Бажаю всім нам проводити заняття так, щоб студенти боялися на них запізнюватися, а після дзвінка не поспішали покидати аудиторію.